Motorn går och scootern är till och med inregistrerad, även om den inte besiktigats på ett antal år. Lacken är dock i sämre skick, mycket ytrost och dessutom en del tidigare lagningar med pensel och i en aningen avvikande kulör. Senaste ägaren började blästra och lacka några detaljer (ligger bredvid på bilderna ovan) men fick tyvärr fel vit färg på dem av lackeraren. Nåväl, de delarna kan man lätt lacka över och det är ett bra grundarbete gjort där, så det är inte heller så illa. Färgerna torde vara "Dawn Grey" respektive "English Blue" har jag kommit fram till efter lite forskning. När jag forskat lite till och fått tag på lite mera grejor, är det bara att sätta igång.
Eftersom Italia Billacker (de som verkar vara ensamma i Sverige om att kunna blanda efter Lechlers färgkoder) inte ville sälja färg i lösvikt och jag inte kände för att lacka med sprayburk eller lämna in för lackering, blev jag tvungen att hitta alternativa färgkoder i konventionella färgsystem. Den "Dawn Grey" som satt på mitt exemplar visade en nästan perfekt överenstämmelse med följande färg:
KAESSBOHRER RAL9018
PAPYRUSWEISS
KAS.RAL9018 PRIME (MIX SCHEMA DELTRON (DG))
"English Blue" var lite knepigare, men jag fastnade till slut för en marginellt ljusare färg från Fiat, som åtminstone var mycket lik kulören på min Lambretta:
FIAT 402,402F
AZZURRO NAUTICO
FIA.402 PRIME (MIX SCHEMA DELTRON (DG))
Det återstår nu att se om känslan blir lika bra i verkligheten som när jag tittade på färgkartorna. Fördelen med dessa färger är att man utan problem kan få tag på mer färg från vilken lackerare som helst.
(Fast på bilden kan vi ju nu faktiskt se hur det blev - i kristallkulan liksom... Vid jämförelse med orginalfärgerna på en annan Li150 på Mods vs. Rockers 2014, kunde vi också konstatera att den blå färgen skilde sig nästan omärkligt från orginalet, men att det på det hela taget blev extremt likt hur den en gång måste sett ut.)
|