Här är fotografier av några vesparelaterade små ritningar som jag gjort. De är av begränsat intresse om man inte pysslar med väldigt speciella saker, men för den som gör just det, kan de vara bra att ha...

Kabelstam V50N -68

När jag gjorde en ny kabelstam för min V50N -68, plitate jag ner den här ritningen. Måtten på ritningen är ungefärliga och där jag skrivit "Ung. längd" talar jag om längden på själva kablarna jag klippte till. Man kan snabbt räkna ut att det behövs mer av vissa kabelfäger än andra. Det är värt att påpeka att den ljusgråa kabeln mellan styret och tutan egentligen skall vara vit och att den mangenta-färgade kabeln mellan styret och lykthuset egentligen är vinröd snarare än lila. Alla mått är i millimeter. Markeringarna "K1", "K4", "KM" etc motsvarar markeringar i omkopplaren på styret, "PG", "PR" och "PS" betyder att den ska kopplas mot grön, röd respektive svart kabel från tändplattan i kopplingsboxen vid motorn. I baklyse och tuta spelar placeringen av kablarna ingen roll och markeringarna i lykthuset motsvarade tyvärr sådana jag gjort själv, så där får du kolla upp färgerna innan du demonterar om du vill slippa prova dig fram. Klicka på bilden för läsbar version.

Till hölje runt kabelstammen använde jag dels det gamla höljet (den del som går till baklyset), dels krympslang i olika storlekar och dels en silikonbaserad isolerslang som var ganska flexibel och lämplig att använda på de delar som går upp i styrhuvudet. Krympslange blev lite för stel för de delarna av kabelstammen. I stället för att återanvända höljet från sladdarna till baklyktan, kan man även där använda isolerslang (6 mm)

De artiklar från Elfa jag använde var:

ArtikelnummerBenämningUngefärlig åtgång
55-052-84Isolerslang klass H 6mm350 mm (+ 1150 mm till baklyktan)
55-053-00Isolerslang klass H 8mm400 mm
55-402-08Kopplingstråd 0.75 mm2 svart3500 mm
55-402-16Kopplingstråd 0.75 mm2 brun800 mm
55-402-81Kopplingstråd 0.75 mm2 grå2350 mm
55-402-99Kopplingstråd 0.75 mm2 vit800 mm
55-402-57Kopplingstråd 0.75 mm2 grön2500 mm
55-402-24Kopplingstråd 0.75 mm2 röd1750 mm
55-402-73Kopplingstråd 0.75 mm2 violett800 mm
55-063-44Krympslang 3/8"< 2000 mm
55-063-43Krympslang 1/4"< 2000 mm
55-063-45Krympslang 1/2"< 2000 mm

Åtgången på krympslang berodde dels på att jag la flera lager krympslang (åtminstne dubbelt) där jag använde den som hölje, dels på att jag först använde krympslang i två lager även där jag sedan ändrade mig till att använda isolerslang. Förmodligen klarar man sig med mindre krympslang än jag använde. Krympslang kostar å andra sidan inte mer än drygt en tia per meter, så man kan kanske kosta på sig lite extra når man ändå är på gång...

Materialet kostade någonstans under 250 kr när jag köpte det (då beställde jag jämna meter av allt), men priserna kan ju ändras. Det är inte mycket billigare än en färdig kabelstam från Sip, men man vet att man får exakt rätt till en äldre svensk V50. Det påstås att det är svårt att få rätt kabelstam när man beställer, speciellt om man beställer från utlandet, så jag tyckte det var säkrare att göra en kopia av den befintliga själv.


Kopplingsdetaljen mellan gasrulle och gasvajer i lykthuset på äldre vespa 50


 

Den här lilla detaljen, som sitter i lykthuset på vespa 50 och där gasvajern ansluts till röret som går ut i gashandtaget, har jag ritat av och fått den lilla teckningen (klickbar för större version).

Här är länkar till två bilder till på detaljen, som sägs vara väldigt knölig att få tag på: nerifrån och snett från sidan.



Övergång mellan äldre och nyare växelvajersystem


 

Om man vill sätta en PK-motor av senare snitt i en primaveraram, upptäcker man ibland att växling på nya PK skedde med hjälp av en enda tryck-och-drag-vajer istället för med två vajrar, som på tidigare smallframes. Den här ritningen visar ett förslag på hur en övergång mellan de två systemen kan ske. Det behövs fortfarande en liten bit av den kraftiga tryck-och-drag-vajern mellan övergången och själva växelväljaren på motorn, men sedan har man konventionella vajrar fram till lykthuset! Den lilla övergångsboxen placerar man på lämpligt ställe bak vid motorn. (klickbar för större version)

Nu gjorde min kompis Fritte (som ursprungligen stod inför problemet), en helt annan lösning i slutändan, som man kan betrakta nedanför min. Även den bilden är klickbar för större version.


Större tank i P/PX200

Fritte, som konstruerade vajerövergången ovan, har också byggt en egen extra stor tank till sin P200. Jämfört med andra lösningar har den fördelen att den inte kräver någon bensinpump, dock krävs en limpa som täcker den överskjutande delen (standardlimpa bör fungera bra).