Här är några "lathundar" för vespaägaren/mekaren. Jag har använt denna info framförallt i verkstaden, men även när jag t ex beställer delar eller ska hyra en släpvagn för att forsla en Vespa. Jag gjorde sammanställningen för den här websidan, egentligen var mycket av informationen ursprungligen kladdat på små lappar, skrivet på verkstadens vägg, gömt i en plastmapp på mitt skrivbord eller liknande. När jag kommer på något mer som borde stå här skriver jag dit det.
Vad gäller t ex åtdragningsmomenten har jag dubbelkollat flera gånger mot olika källor, men lämnar inga garantier. Du använder informationen på egen risk. Är du bra på tyska, kan du också kolla in Denna PDF på tyska, som är fotad ur en gammal servicestationsmanual för smallframe. Scooterhelp har också servicestationsmanualer för både PX och Smallframe, dock finns ingen länk till smallframe-manualen från servicemanualsidan, du måste använda denna som jag fått från smallframes.com.
|
Vespa 50 (svensk) |
Vespa 125 (VMA1T/M) |
PX200E -99 |
---|---|---|---|
Effekt |
1 hp |
4.5 hp @ 5700 rpm (VMA2: 5.6 hp @ 5500 rpm) |
10/12 hp (northern european/elsewhere) |
Vikt (torr) och mått |
66 kg, hjulbas 1155 mm, bredd 610 mm, totallängd 1630 mm hojd 980 mm |
73 kg, hjulbas 1160 mm, bredd 670 mm, totallängd 1650 mm, höjd 1015 mm |
104 kg (108 enligt vissa specifikationer), hjulbas 1235 mm, bredd 700 mm, totallängd 1760 mm, höjd 1110 mm |
Cylindervolym/mått |
49.77 ccm, diameter 38.44, slaglängd 43 mm, komp 1:7.1 |
121,17 ccm, diameter 55 mm, slaglängd 51 mm, komp 1:7.2 |
|
Topphastighet |
30 km/h |
Ca 80 km/h |
Ca 105 km/h |
Hjul/Däck |
3.0x9" |
3.0x10" |
3.5x10" |
Motorbeteckningar |
V5A1M |
VMA1M |
VSX1M |
Förgasarbeteckningar |
DellOrto SHB 16/10 |
DellOrto SHB 16/16 (VMA2: SHB 19/19) |
DellOrto SI 24/24 E |
Tändning/El |
Brytarsystem, 6V AC (inget batteri) |
Brytarsystem, 6V AC (inget batteri) |
Elektronisk tändning, 12V DC (batteri). |
Smörjning |
Tvåtaktsolja i bensinen 2% |
Tvåtaktsolja i bensinen 2% |
Separatsmörjd (ca 2%) |
|
Vespa 50 (svensk) |
Vespa 125 (VMA1T/M) |
PX200E -99 |
---|---|---|---|
Tändstift |
NGK B6HS |
NGK B6HS |
NGK B6ES |
Växellådsolja |
Single grade SAE 30 (gräsklipparolja) eller multigrade enligt PX200-kolumnen |
Single grade SAE 30 (gräsklipparolja) eller multigrade enligt PX200-kolumnen |
Single grade SAE 30 (gräsklipparolja) eller 2-takts växellådsolja SAE 10W/30 (t ex MOTUL Transoil 2T ) Absolut inte vanlig motorolja 10W/30 eller liknande, det måste vara en växellådsolja för 2T-motorer! |
Tvåtaktsolja |
Självblandande, gärna helsyntetisk, kontrollera att den inte är gjord enbart för separatsmörjning! Aldrig utombordarolja! |
Självblandande, gärna helsyntetisk, kontrollera att den inte är gjord enbart för separatsmörjning! Aldrig utombordarolja! |
Gärna helsyntetisk. Håll dig till en sort när du väl börjat använda den, så undviker du kemiska reaktioner mellan olika oljor i oljetanken. Aldrig utombordarolja! |
Tändläge |
19° BTDC |
24° BTDC |
23° BTDC (OBS PX125 21° BTDC!) |
Rek. Ringtryck fram/bak/bak m. passagerare |
18.5/32/- psi (enligt fram kings instruktionsbok) |
17/23/34 psi (enligt instruktionsbok) |
19/26/33 psi (enligt italiensk instruktionsbok) |
Munstycken förgasare |
Huvudmunstycke: 48, lågfart 35, choke: ? (Italienskt original: Huvudmunstycke 51 (V5A2?) eller 52 (enl.piaggios reservdelslista), lågfart 38) |
Huvudmunstycke: 74, lågfart 42, choke 50 |
Huvudmunstycke 116 (118 om oljan blandas direkt i bensinen), lågfart: 55/160, huvudluftmunstycke 160, mittmunstycke (mixer tube) BE3, choke 60, atomiser 300(*) |
|
Vespa 125 (VMA1T/M) och förmodligen Vespa 50 |
PX200E -99 |
---|---|---|
Svänghjulsmutter |
6 - 6.5 Kgm |
6 - 6.5 Kgm |
Pinnbultar/butar cylinder/topplock |
1.5 - 1.8 Kgm |
1.7 - 2.2 Kgm (PX125: 1.3 - 1.8 Kgm) |
Koppling |
4 - 4.5 Kgm |
4 - 4.5 Kgm |
Förgasare mot motorblock |
- |
1.6 - 2 Kgm |
Kopplingskåpa |
0.6 - 0.8 Kgm |
0.6 - 0.8 Kgm |
Svingbult (motor till chassi) |
? |
6.1 - 7.5 Kgm |
Nedre bakre stötdämparfäste (bakre stötdämpare mot motor) |
? |
1.3 - 2.3 Kgm |
Kickens fästbult |
2.3 - 2.6 Kgm |
2.3 - 2.6 Kgm |
Avgasrör till cylinder (klämma) |
- |
7.5 - 8 Kgm |
Hjulaxel |
5 - 5.5 Kgm fram ? bak |
7.5 - 9 Kgm (6 - 10 fram enligt vissa tabeller) |
Fälg mot bromstrumma |
2.3 - 2.7 Kgm (4 - 4.5 Kgm med slutna "bilfälgar") |
2 - 2.7 Kgm |
Bultar för att fästa bromstrumma bak (3 st) |
1.7 - 2.2 Kgm |
- |