Ibland får jag frågor om vilka verktyg den nykläckta vespamekaren
ska köpa. Jag har gjort en (inte så liten) lista över vilka verktyg
som är viktiga, lite lagom prioriterade inom respektive grupp.
Grundverktyg (handverktyg):
Följande använder jag i princip varje gång jag mekar
- Blocknyckelsats (blocknyckel ena änden, ringnyckel andra) som har *alla* nycklar mellan 8 och 19 mm (helst mellan 6 och 19).
- Lednyckelsats mellan 8 och 19 mm.
- Skruvmejslar
- En riktigt stor platt mejsel
- 2 - 3 mindre platta mejslar i olika storlekar
- Stjärnmejslar PH1 PH2 PH3 PZ1 och PZ2
- Päronmejslar, åtminstone en platt, en PH2 och en PZ2, (alternativt ett pluttigt skaft med bits)
- Tänger
- En "vanlig" polygrip
- En "vanlig" kombinationstång
- En stor och en liten sidavbitare
- Böjd och rak radiotång
- Sats med insexnycklar (för Lambretta kan udda storlekar behövas - den här är bra)
- Sats med krafthylsor 1/2"
- T-skaft 1/2"
- Träklubba
- Bladmått
- Skjutmått
Följande är optionella om man bara ska göra enklare mek
- Mer tänger
- En ändavbitare
- Några svetstänger, a.k.a. vice-grips (alltså även om du inte har svets)
- Yttre och inre låsringstång, helst både rak och vinklad, ej sats med utbytbara käftar, utan fasta tänger
- Vanlig hylsnyckelsats 3/8"
- Adapter till från 1/2" och 3/8"
- Momentnycklar för små och stora moment, du bör täcka in från 1 Kgm till ca 17 Kgm (bakhjulsmutter på Lambretta = 16.5 Kgm)
- Sats med torx-nycklar (kanske inte nödvändigt för vespa, men man vet aldrig när man råkar på någon torx)
- Plastklubba
- Plåthammare (gärna ett plåtriktningsset, men en vanlig kullhammare löser det mesta)
- Gängverktyg, ofta klarar man sig långt med en billig sats från Jula
Specialverktyg för vespa
Tändsystemet
- Svänghjulsavdragare
- Svänghjulshållare
Tanken
- Bensinkransnyckel, helt nödvändigt vid byte av tank eller bensinkran
För motorrenovering, behövs ej vid enklare mek
- Kopplingsavdragare
- Kopplingskompressor (går att pilla ihop själv, men...)
- Hylsor i lite större dimensioner att använda som punch vid lageripressning, alternativt lagerpunchar från SIP (även lageravdragare från t ex biltema kan vara bra)
- Honingsverktyg (för V50 krävs annat än biltemas, borrningen är 1.5", vilket kräver något i stil med detta, som jag tror kommer från Jofrab)
Specialverktyg för Lambretta
Tändsystemet
- Svänghjulsavdragare (för Lambretta)
- Svänghjulshållare (annan än för Vespa)
Hjul etc
- Avdragare för bakhjul
- Fjäderkompressor för framfjädring (helt nödvändig om du ska ha isär framgaffeln)
Övrigt
- Insexnyckel 3.5 för orginal vajernipplar - Obs att den storleken bara finns i väldigt kompletta insexnyckelsatser och är hemskt ovanlig. Man kan i nödfall använda en torx-nyckel av ganska vanlig storlek (minns inte vilken), som passar någorlunda, men det rätta verktyget är alltså en ovanlig insexnyckel. Även oljepluggarna på motorn sägs ha ett ganska ovanligt mått. Den tidigare nämnda superinsexnyckelsatsen innehåller alla storlekar du kan behöva även till en Lambretta.
- Hylsor (krafthylsor) i större storlekar än vad som krävs till Vespa - upp till typ 28 mm, min bakhjulsmutter kräver 27 mm (kraft)hylsa...
- Små hylsor - många muttrar/bultar på lambrettan är också mycket små. Jag har nycklar och hylsor från 6 mm och uppåt + små hylsor/förlängare/spärrskaft med 1/4" fäste för de riktigt små och trånga lägena.
För motorrenovering (kan ha glömt något)
- Kopplingskompressor
- Kopplingshållare
- Punchar och avdragare för ramlager
- Vevstakshållare
Elverktyg
Inget är supernödvändigt vid mindre mek, men följande är ofta användbara
- Ficklampa...
- Varmluftspistol (mindre nödvändig om du har en gasolbrännare)
- Liten borrmaskin (bra batteridriven funkar, annars enklare nätdriven), med metallborrar och kanske någon stålborste/scotch-brite-trissa
- Dremmel - bra till mycket
- Lödpenna (för elsystemet, lödtenn och flussmedel samt tennsug måste man också ha förstås)
- Tryckluftskompressor med renblåsningspistol - grymt bra vid all rengöring!
- Vinkelslip
- Mutterdragare, antingen elektrisk eller tryckluftsdriven om man har en tillräckligt kraftig kompressor. Främst för att få loss muttrar, man drar åt med momentnyckel!
Övrigt
Smått och gott man kan ha glädje av
- 5/56 eller WD40, Bräkleen, Thinner (cellulosaförtunning) och T-röd
- Bomullstrasor (gamla lakan)
- Gasolbrännare/Butanbrännare
- Svets om man behärskar den och har råd, MIG eller TIG är mest användbart på karossen. Gassvets är ett allroundverktyg, har dock lite stor värmespridning för den tunna plåten, men funkar för den skicklige. Pinnsvets är väldigt svår att använda på den tunna plåten, men är ändå användbart i vissa sammanhang förstås! Bor du i Stockholmsområdet och vill lära dig svetsa, har Skeppsholmsgården bra nybörjarkurser i framför allt gassvetsning.